درباره کمیته آموزش و پرورش و هویت
«هویت» ( Identity ) کسیتی و چیستی فرد و گروه را در عرصه اجتماعی نشان میدهد و اشتراکات و امتیازات افراد و گروهها را برجسته میسازد. هویت اجتماعی، مبتنی بر تعلقات و دلبستگیها شکل میگیرد و مبنایی برای تعهدات و نیز پیوندهای عاطفی، عقلی و رفتاری فرد و جامعه فراهم میآورد. بنابراین هویت اجتماعی حلقه اتصال اعضای یک گروه و جامعه است و سرمایههای مشترک اجتماعی را تقویت میکند.
هویت اجتماعی، البته امری سیال و انعطافپذیر است که در شرایط گوناگون و تحت تأثیر عوامل مختلف دچار تغییر و ضعف و قوت میشود. در این میان، فرایند جامعهپذیری و کارگزاران آن از جمله آموزش و پرورش نقش اصلی را در اعتلا یا اضمحلال هویت اجتماعی بر عهده دارند. هویت جمعی ایرانیان که مبتنی بر ارکان ملی، دینی، فرهنگی و تاریخی شکل گرفته و در طول زمان فراز و فرودهایی را تجربه کرده است، در شرایط کنونی متأثر از نظام آموزش و پرورش است که پوششی نسبتاً فراگیر بر شهروندان ایرانی داشته و دارد.
بر این اساس، مطالعه و بررسی نقش و عملکرد آموزش و پرورش در تقویت یا تضعیف هویت دینی و ملی کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی، محور فعالیت کمیته «آموزش و پرورش و هویت» را تشکیل میدهد. در این راستا تأمل در فرایندهای موجود و مطلوب، تحلیل برنامهها و متون درسی و نیز ساختارها و عملکردهای آموزشی و پرورشی از منظر تقویت تعلقات و تعهدات دینی و ملی، از خلال اجرای برنامههای مختلفی اعم از برگزاری نشستها و همایشهای علمی، تألیف و ترجمه کتب، تدوین و انتشار مقالات و ... در این کمیته مطمح نظر قرار میگیرد.
سید ضیاء هاشمی
مسئول کمیته آ و پ و هویت
نشستها
متن سخنرانی توسعه و آموزش وپرورش
|